torsdag 20 maj 2010

Går det över huvudtaget att bli centerpartist med SvD:s test?

Nu har jag också testat SvD:s beryktade partikompass. Jag har svarat helt enligt övertygelse och blivit folkpartist. Jag har svarat helt enligt Centerpartiets politiska program och blivit folkpartist. Och jag har avsiktligt svarat starkt motsatt fp:s ståndpunkter i deras viktigaste frågor samt markerat dessa frågor plus vargjakten som de viktigaste... och blivit folkpartist.

Andra bloggare har också testat valkompassen med liknande resultat. Frågan är nu om kompassen över huvud taget kan ge resultatet Centerpartiet. Eller för den delen moderaterna.

En förklaring till att testet ger dessa resultat kan vara att allianspartierna tycker lika i många frågor och att fp av någon anledning ges högre poäng på ståndpunkterna. Dvs om man svarar att man är "starkt för" eller "starkt emot". En annan förklaring skulle kunna vara att testet har fler frågor som handlar om frågor som är profilfrågor för (fp) än för (c) och att det ger utslag. En tredje förklaring skulle kunna vara att Centerpartiet inte anses ha några uppfattningar i frågorna - men det vet jag är fel och det borde min gamle handledare Stigbjörn Ljunggren som varit med och utformat testet också göra...

Slutligen finns frågan: Är det rentav någon slags programmeringsfel som viktar partiernas poäng olika?

Jag tror att det vore bra om någon på SvD undersökte om testets utformning verkligen är rimlig. Tester av denna sort anses ha påverkat valresultaten 2006 enligt Sören Holmberg och hans valforskarkompisar - något man kan läsa i deras analys av valet 2006.

Politometern och Intressant. Andra bloggares åsikter om ,

ps. Nu testade jag att svara ärligt men med de försiktiga alternativen istället för "starkt för" och "starkt mot" och blev nu kristdemokrat - följt av fp... DS.

2 kommentarer:

Hanna Dönsberg sa...

Bättre version av kompassen: http://minimaliteter.blogspot.com/2010/05/battre-valkompass-varsagod.html

Gustav Andersson sa...

Men den går tyvärr inte att öppna, Hanna.